Hip Oteller - Blog

Son zamanlardaki dünyanın önde gelen turizm merkezlerinde en gözde olan yerler ve tatil anlayışında yeni bir konaklama tercihi HIP (Highly Individual Place) oteller.
 
Yazılarımdan mümkün mertebe Türkçe kelimeleri kullanmayı özen göstersem de, arada olduğu gibi yukarıdaki gibi istisnalar olabiliyor. Bu sefer bu kavramı ben “kişiye özgü yer” olarak çevirmeyi uygun gördüm. Ama yazı boyunca sürekli HIP diyeceğim için sizlerden şimdiden özür dilerim. 
 
HIP oteller, diğerlerinden bir şekilde farklı olarak düşünülmüş ve kendine özgü tarzını yaratabilmiş otellerdir. Gerek tatil, gerek iş amaçlı seyahat eden insanlar için konaklanan otel neredeyse seyahatin kendisi oluyor ve o sebeple aldığımız servisin kalitesinin olabildiğince yüksek olması önemli. Artık tüketici konakladığı otellerde normal bir konaklama standardı dışında, kişiliğinden bir şeyler görmek ve seyahatinin özel bir deneyime dönüşmesini umuyor. Kısacası konaklanan oteldeki misafir oranın kendi kişiliğine uygun belirgin ve özgün bir özellikte olmasını istiyor. HIP oteller de bu noktada bize bunu sağlıyor ve konaklamak gerçek bir maceraya dönüşüyor. Otelcilikte nitelikli turizmin, yani standart üstü turizmin yükseliş trendine geçmiş olması, bu tarz kavramların doğmasına neden oldu. Peki bu tarz otelleri, sadece iç mekanın özel tasarımı mı ya da konforu mu farklı kılıyor? Hemen aklınıza bu noktada butik otel kavramı gelebilir. Fakat HIP oteller tamamı ile butik otellerden farklıdır. Bünyesinde yine butik otellerin şık, gösterişli ve çok etkileyici hizmetlerinin yanı sıra, özellikle günümüz işadamlarının ihtiyaçlarına yönelik küçük ayrıntılarla birlikte, belirgin tarzlarıyla toplantı/kongre turizmine de servis vererek alternatif oluşturuyor.
 
HIP oteller, geleneksel otel kavramının dışında daha çok heyecan verici ve şık birer alternatif konumundalar. Her türden müşterinin aradıklarını bulabilecekleri şekilde düzenlenip, ister turist olsun, ister işadamı olsun, farklı ayrıcalıklarla hizmetler en kalitesini sunuyorlar ve bunu yaparken de işletmelerinin büyüklüğü önemli değil, önemli olan özgünlüğü oluyor. Otelin, misafirlerine mutfağıyla, dekorasyonuyla, mimarisiyle misafirlerine farklı bir maceraya götürmesi gereklidir. Mevcut atmosferi ve tüm tasarımlarıyla bir bütün olarak özgünlük duygusunu aktarabilmeli ve yaşatmalıdır.
 
HIP otel kavramında önemli olan, otelin bir ruha, kimliğe sahip olmasıdır ve logosundan, kullanılan peçeteye, çatal – bıçak takımından, servise, odadaki mobilyadan, personel kıyafetine, banyosundan, temizlik malzemesine kadar her noktada, aynı konsept dahilinde bir bütün olarak uygulanabilmesi gereklidir. Bu tarz otelcilikte yaratılması gereken ruhun barındırmış olduğu tasarımın önemli bir rolü vardır. Günümüzde bu konuda uzman birçok tasarımcı bulunmaktadır. İşletmede, belki de farklı tasarımcıları kullanılarak, mimaride, modada, iç mekan tasarımındaki önemli isimlerle birlikte klasik, modern, minimalist, sofistike vb. özellikleri kullanarak, gelen misafirler için oteli unutulmaz kılan unsur haline dönüştürmek zor değildir.
 
Fiziksel konforu sağlamak ve metrekareye düşen harekat alanını, özellikle odalarda, fazlası ile sağlamak gereklidir. Küçük alana sahip otel odalarında konforu elde etmek neredeyse imkansızdır. Fiziki olarak bunu sağlayan otel, hizmetinizin niteliğini de artırarak gerçek bir HIP otel kimliği alabilir. Tecrübelerime göre, otele gelen misafirlerimiz, öncelikle odadaki hizmetleri tanımak ister. Televizyonundaki kanallardan, kolaylaştırıcı oda malzemelerinden, mini barından tutun da, telefona kadar farklılık yaratmak lazımdır. Nitekim İstanbul’daki yeni açılan bir otelin odalardaki telefonlara kırmızı bir 24 düğmesi koyarak, müşterinin her türlü talebine 24 saat tek bir telefonla yanıt vermeyi başardı. Oda servisinden, araç talebine ve bütün isteklerine tek bir düğmeye basarak karşılayabiliyor. Bu şekilde de telefonu nasıl kullanacağım, hangi isteğim için kimi arayacağım karmaşasından kurtuluyor.
 
Tabii ki, HIP otelleri hayata geçiren tek şey tasarım değildir; işletmenin de uyumu çok önemlidir. Öncelikle işletmecinin bu özgünlüğü sindirmesi ve sonra da projenin profesyonellerce hayata geçirilmesi gerekmektedir. Yine İstanbul’dan bir diğer örnek ise Taksim’de faaliyette olan bir otelin, otel odasında tiyatro oyunu sergilenmesidir. Tiyatro organizasyonu içinde sunulan kendine ait oda no:104 adlı oyun, tesisin sedirli odasında her Salı sergileniyor. Bence kesinlikle yaratıcı. 
 
Ayrıştırılmış ve kişiye özel hizmeti hedefleyen, tüm dünyada tarz ve tasarım konusunda farklı özellikler taşıyan HIP otellerden ilginç örnekler şu şekilde sıralanabilir:
·        Mimari ya da tarihi açıdan özelliğe sahip binalardan otel olanları ( örnek : hapishane, manastır vb. tarihi binaların otele çevrilenleri)
·        Çılgın mimarileri ile farklı oteller ( örnek : sualtında yapılan oteller, uçak oteller vb.)
·        Otelin girişinden her katın fuayesine kadar her yerde ünlü sanatçıların heykelleri ya da tabloları ile donatılmış bir sanat galerisini andıran oteller ve hatta burada misafirlerin çalışma yapması
·        Teknolojinin had safhada kullanılması ile verilen hizmetler. Örneğin, bir havaalanı otelinde uçaktan inip, otelinize gidesiye kadar yürüyen yollardan gidilmesi.
·        Kişilerin ihtiyaç duyduklarını önceden tahmin etmeye çalışarak, kişiye özel olarak hizmet sunma, konukların özel taleplerinin hemen ve onların istemesine gerek kalmadan karşılanması
·        Özel mekanlar yaratılmış olması (Örneğin, sadece koleksiyon kapsamında bulunan kitapların olduğu kütüphane, Spa&Wellness merkezleri, rahatlatıcı yağmur duşu)
·        Hizmetlerinde farklılık kazandıran, şaşırtan otellerin verdiği hizmetler;
o       Misafire sıcak havalarda, otele giriş esnasında soğuk havlu vermek,
o       Gözlüğünün camını silmek,
o       Bavulundaki tüm giyeceklerini otele giriş yaptığı andan itibaren, saat kaç olursa olsun hızlı bir şekilde ütüleyip dolaplarına asmak,
o       Girişte şampanya ikram etmek,
o       Sıcak havalarda havuza buz atma,
o       Konuklara kitap okumak,
o       Katlarda görevli butler (misafir asistanı),
o       Kişiye özel, antetli kağıt, zarf, bloknotlar.  
 
Yukarıda örneklerini çoğaltabileceğimiz bu kavramın ülkemizde yeni tanınması ile birlikte, turizmciler özellikle büyük şehirlerimizde alım gücü yüksek turistleri ve işadamlarını ağırlamaya yönelik, HIP otel yatırımı yapmaya başladılar. Son yıllarda hizmetlerinin standart olduğu otelcilik anlayışı çeşitlilik gösterdi. Önce butik oteller açıldı ve şimdi de şehirlerin havasını, mekanların ruhunu hissettirecek ve mümkün olan en üst düzey hizmeti sunacak HIP otelleri, anlaşılan halkımız henüz tanımıyor. Bilinen otel anlayışının ötesinde benzersiz bir modelin denendiği, göz dolduran, olay HIP oteller, bünyesindeki farklı donanıma ve işleve sahip birimleri fazlası ile yerine getirmelidir. Misafirlerinin her şekilde, her konuda şımartmalı ve gereksinimlerini olabilecek hiçbir ayrıntıyı atlamadan ve daha onlar talep etmeden onlar adına düşünmeli ve yerine getirmelidir. Misafirin sadece uyuduğu, yemek yediği bir otel, onlara başka bir aktivite-hizmet sunamıyorsa bu otel için HIP diyemeyiz.
 
Sürekli tartışılan Türk turizminin bence HIP otellere, fazlasıyla ihtiyacı var. Çünkü artık devir yeni ürün sunma zamanıdır. Türkiye’nin kesinlikle nitelikli bir turizm tipine ihtiyacı var. Üst gelir gruplarının, seçici insanların tercih ettikleri ürünleri artırmak ve o hizmeti tek sizin sunuyor olmanızla yarattığı rahatlık ve rakipsizlik. Oluşturulan ürünü iyi fiyata satabilmek, kesinlikle gerekli hizmet standardının fazlası ile üstüne çıkmakla olur. Bir şey unutulmamalıdır ki, kendini HIP otel ilan edecek tesislerin öncelikle personelini çok iyi eğitmesi gereklidir. Çünkü, iş büyük oranda onlarda bitiyor. Oteldeki bütün personelin birbirini çok iyi tanıması, sevmesi, iyi geçinmesi, hiyerarşinin sağlıklı oluşturulması, sistemin ve iş tanımının iyi yapılması gereklidir.
 
Umut ederim ki, bir gün bir eşsiz yeni otelcilik anlayışını tecrübe etme fırsatınız olur.
 
Turizmce: Murat Mallı